Program Operacyjny Kapitał Ludzki pozwala na skorzystanie z dofinansowania szkolnictwa zawodowego tak, aby stało się ono bardziej atrakcyjne dla przyszłych uczniów i zachęciło osoby niezdecydowane do wybrania określonej ścieżki zawodowej. Nowoczesne, odpowiednio wyposażone „zawodówki” z profesjonalną kadrą pełną zapału, to obecnie bardziej standard niż rzadkość. Taki jest także Zespół Szkół Gastronomicznych w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie odbyły się Dni Otwarte Funduszy Unijnych w 2014 roku pod nazwą „Hiszpania nie tylko od kuchni”.
20 miesięcy projektu czyli przedsięwzięcie, w którym warto uczestniczyć
Spośród uczennic i uczniów wybrano 20 osób, które miały możliwość zapoznać się bliżej z kuchnią właśnie w Hiszpanii, a dokładniej w hiszpańskiej restauracji, czyli tam, gdzie lokalne potrawy smakują i pachną intensywniej za sprawą specyficznych przypraw oraz dodatków. Takie warsztaty były doskonałą okazją do przyjrzeniu się kuchni hiszpańskiej u boku zawodowych kucharzy. Trudno wyobrazić sobie lepszą formę przyswajania wiedzy kulinarnej. 160 godzin zajęć praktycznych na przestrzeni 4 tygodni to imponujący plan, który udało się z powodzeniem zrealizować.
Podczas Dni Otwartych 9 maja 2014 roku już w Polsce, można było obejrzeć pokaz kulinarny w wykonaniu uczniów, skosztować wielu potraw śródziemnomorskich oraz poczuć ten hiszpański klimat, który sprawił, że cała impreza została dobrze przyjęta przez odwiedzających. Kuchnia śródziemnomorska, w tym także hiszpańska, jest godna uwagi ze względu na:
- bogactwo składników – kraje basenu Morza Śródziemnego, czyli między innymi Hiszpania i Włochy, mają wiele odrębnych tradycji kulinarnych, natomiast w ramach pojęcia kuchni śródziemnomorskiej można odnaleźć je wszystkie i przygotować urozmaicone dania,
- zdrowie – owoce morza, oliwa z oliwek, kasze oraz różne warzywa to zdrowa podstawa wielu dań. Poszczególne dania mają również swoje lżejsze odpowiedniki, na przykład tradycyjny włoski makaron można zastąpić tym pełnoziarnistym,
- potrzebę ucztowania – gościnność i zamiłowanie do gotowania to często jedne z głównych cech mieszkańców poszczególnych krajów. Wspólne spożywanie posiłków przy rodzinnym stole jednoczy i daje radość bycia razem.
Pokazy oraz degustacje były odwzorowaniem tych wszystkich cech i pokazały przy okazji, że „Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego” (działanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) to cel, który został osiągnięty.
Język hiszpański, kuchnia oraz kultura – intensywna nauka w Polsce i w Hiszpanii
Wśród zajęć rozwijających kluczowe kompetencje przed wyjazdem uczniów do Hiszpanii była intensywna nauka języka hiszpańskiego podczas 200 godzin zajęć w okresie 11 miesięcy. Obowiązkowe były także warsztaty, które pomogły zwiększyć kompetencje społeczne, wiedzę o kulturze Hiszpanii oraz ogólnie o przedsiębiorczości, nie tylko w kontekście gastronomii. Tak wszechstronne przygotowanie pozwoliło uczniom czuć się pewniej już po wyjeździe z kraju. Praca za granicą, także w formie czasowej, to doskonała okazja za sprawą dofinansowania, aby bez dodatkowych nakładów finansowych zdobyć wiedzę oraz doświadczenie.
160 godzin praktyk zawodowych w restauracjach hiszpańskich poprzedził staż w restauracjach pałacu w Mierzęcinie, gdzie również przez 160 godzin na przestrzeni 4 tygodni uczniowie poznawali tajniki sztuki kulinarnej i mogli uczestniczyć w przygotowywaniu różnorodnych dań. Takie zajęcia, poparte zdobytą w szkole wiedzą teoretyczną, również pozwoliły uczniom przekonać się o indywidualnych predyspozycjach, które mogą mieć znaczenie dla przyszłych pracodawców w procesie rekrutacyjnym lub przy zakładaniu własnej restauracji czy innego lokalu gastronomicznego.
Dotacje dla szkół zawodowych jako forma inwestowania w przyszłość młodzieży
Fundusze unijne dla placówek oświaty pozwalają wykorzystać niedostępne często formy zaawansowanego wspierania uczniów w ich decyzjach. Z tych środków można między innymi finansować:
- doradztwo zawodowe,
- wspomniane wyżej staże i praktyki,
- współdziałanie z przyszłymi pracodawcami,
- kursy i szkolenia organizowane również w ośrodkach zewnętrznych,
i wreszcie profesjonalne nowoczesne wyposażenie sal/pracowni, w tym także zakup pomocy dydaktycznych.
Takie formy wsparcia sprawią, że Dni Otwarte również będą organizowane znacznie częściej – nie tylko w ramach kolejnych rocznic Polski w UE – przez jednostki, które otrzymały dotacje unijne i wykazały się rozsądnym ich zagospodarowaniem.
Hiszpańska kuchnia i polscy uczniowie to zgrany duet
Rezultaty projektu zostały omówione podczas konferencji 25 marca 2015. Zgromadzonym w Zespole Szkół gościom (wśród których był także wicewojewoda lubuski oraz kierownictwo Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego) zostały zaprezentowane poszczególne etapy programu, a także ich efekty. Uczniowie udowodnili, że znają Hiszpanię nie tylko od kuchni, ponieważ w czasie wyjazdu mieli okazję także zwiedzać, poznawać zwyczaje oraz kulturę Hiszpanów, a to znacznie cenniejsza lekcja niż wiedza z książek czy Internetu.