Promowanie projektów dofinansowanych ze środków unijnych to dobry sposób na pokazanie, jak może się zmienić każde miasto, miasteczko lub wieś pod względem architektonicznym lecz również pod kątem wiedzy i umiejętności nabytych przez ich mieszkańców. Podczas Dni Otwartych Funduszy Europejskich można dokładniej poznać realizacje, które powstały w wyniku dofinansowań unijnych w ramach różnych projektów. Co roku, zazwyczaj do połowy maja, warto mieć oczy otwarte na to, co się dzieje w najbliższym otoczeniu oraz w innych miastach.

Początek na 10-lecie Polski w UE

Pierwsze Dni Otwarte odbyły się w 2014 roku, czyli dekadę po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej, wydarzenie ma zatem niedługą jeszcze tradycję, lecz co roku jest hucznie świętowane w wielu regionach, ponieważ inwestycje powstałe z funduszy unijnych znajdują się już niemal w każdym mieście i miasteczku. Popularność imprez oraz wydarzeń bywa imponująca – w ubiegłym roku w całym kraju odbyło się ich prawie 1000. Nie trzeba organizować wielkich eventów, wystarczy na przykład udostępnić do zwiedzania miejsca niedostępne na co dzień dla widzów i klientów: zaplecza teatrów, hale zakładów produkcyjnych i inne.

Popularną formą rozrywki są także pikniki rodzinne z tematem przewodnim lub bez konkretnego motywu, lecz zawsze z atrakcjami zachęcającymi do spędzenia czasu w otoczeniu muzyki (liczne koncerty), innych form kultury (występy artystyczne, przedstawienia) oraz edukacji przygotowanej w formie zajęć dla różnych grup wiekowych. Przyciągające są również konkursy, w których fundatorami nagród są zazwyczaj właśnie beneficjenci dofinansowań unijnych, czyli osoby oraz firmy po uzyskaniu dotacji. Podczas ubiegłorocznego pikniku w Chorzowie w ramach Dni Otwartych Funduszy Europejskich nagrodą był lot balonem z osobą towarzyszącą, w innych miastach nagrody również zachęcały do aktywności.

Obopólne korzyści DOFE w każdym mieście i miasteczku

Prezentowanie własnej firmy lub danej instytucji podczas Dni Otwartych Funduszy Europejskich daje właścicielom możliwość pokazania się szerszej publiczności i przedstawienia swojej oferty w sposób ciekawy, ponieważ skierowany bezpośrednio do odbiorcy. Luźna forma pozwala odejść nieco od tradycyjnych metod promowania i postawić na reklamę poprzez:

  • zabawę – strefy zabaw dla dzieci, strefy gier oraz miejsca wyznaczone do ciekawego i niebanalnego spędzania czasu na zewnątrz jak też w pomieszczeniach to jedna z prostszych, a zarazem ciekawszych metod na zainteresowanie osób w różnym wieku,
  • edukację – budowanie różnych form i konstrukcji z nowoczesnych tworzyw, wykorzystanie niecodziennych materiałów do tworzenia przedmiotów codziennego użytku oraz liczne akademie na określony temat to jedne z wielu dotychczasowych inicjatyw,
  • sport – aktywność fizyczna może obejmować między innymi gry zespołowe, konkurencje indywidualne, zajęcia typu fitness, rajdy rowerowe oraz wiele innych. Jak pokazały poprzednie lata, możliwości są niemal nieograniczone,
  • kulturę – wspomniane wyżej wydarzenia kulturalne wzbogacane są często o możliwość obejrzenia danego kina, teatru czy filharmonii od kulis, zapoznanie się z działaniem poszczególnych urządzeń i pracą osób takich jak charakteryzator w teatrze.

Finanse unijne

Odwiedzający mogą się oderwać od codziennych obowiązków, bezpłatnie lub za niewielką dopłatą skorzystać z wielu możliwości obcowania z kulturą, sztuką, sportem i rekreacją na wysokim poziomie, a przy okazji poznać firmy, których usługi oraz produkty potrzebne są okazjonalnie lub w codziennym życiu. Korzyści zatem przewidziane są dla obu stron, a czas mija w przyjemnej atmosferze.

Warto się otworzyć na Dni Otwarte Funduszy Unijnych!

Często atrakcje rozpoczynają się już rano i trwają do późnych godzin wieczornych, a i to wydaje się zbyt mało, aby zaspokoić apetyt uczestników na dobrą zabawę i kulturalną rozrywkę. Zmiany, które zachodzą w regionie z udziałem dotacji unijnych, często są niezauważalne, lecz mają duży pośredni albo bezpośredni wpływ na mieszkańców, dlatego podczas Dni Otwartych tym bardziej warto o takich inwestycjach mówić. Akcja jako całość promowana jest zawsze w mediach, a organizatorzy poszczególnych wydarzeń mogą liczyć na bezpłatne pakiety materiałów promocyjnych. Takie wsparcie również zachęca firmy do organizowania pikników lub otwierania swych podwojów dla zwiedzających.

Dni otwarte cenione są w kraju, a także za granicą. Przykładem może być III edycja, którą została doceniona przez Europejski Komitet Regionów i nagrodzona pierwszym miejscem w konkursie European Public Communication Award 2016. Realizacja priorytetów komunikacyjnych Unii to jedno z głównych kryteriów przyznawania tej nagrody, a Polskie DOFE odpowiednio upamiętniają poszczególne daty historyczne – ważne z punktu widzenia całej Unii Europejskiej – oraz demokratyczne zaangażowanie w kwestie dotyczące spraw Unii.

Co na 13-lecie Polski w Unii?

W tym roku również planowane są Dni Otwarte Funduszy Europejskich i również będzie to szansa na wypromowanie poszczególnych działań lub usług. Unia wspiera również rozwój osobisty, dlatego niewielkie firmy, tak samo jak te znacznie większe, mają szansę zaprezentować się podczas Dni Otwartych w swoim regionie. Odpowiednio zainwestowane dotacje unijne to pierwszy krok do zyskania uwagi szerokiej publiczności i warto go odważnie wykonać.