Poza tym, że reklama świetlna jest uznaną formą prezentacji produktów i usług, jest ona również stale rozwijającą się formą ekspresji artystycznej. Najstarszą jej formą były szyldy sklepowe, a wymiar sztuki przybrały one już w czasach przedwojennych szczególnie za oceanem. Już wówczas bowiem wiedziano, że nie wystarczy po prostu poinformować ludzi, że w danym miejscu można dany produkt zakupić, wiedziano, że reklama świetlna i każda inna musi się wbić w pamięć, musi w niej pozostać i musi dobrze się kojarzyć.

Aktualnie spece od reklamy wiedzą jeszcze więcej na temat jej wpływu na konsumenta, bo w ostatnich latach znacząco posunęła się do przodu w badaniach psychologia wpływu społecznego. Wiele osób profesjonalnie zajmujących się sprzedażą doskonale wie – co musi znaleźć się w reklamie, by miała ona taki, a nie inny skutek. Jako że jest to jednak temat rzeka, poniżej przedstawimy skromnie jedynie formy nowoczesnej reklamy świetlnej, pomijając już zatem szyldy i banery sklepowe.

Formy reklamy świetlnej

Do najczęściej wykorzystywanych współcześnie form reklamy świetlnej należą:

  • ekrany led – umieszczane w wielu miejscach, do których uczęszczają tłumy ludzi, a na których wyświetlane są reklamy począwszy od zmieniających się obrazów, po wyreżyserowane spoty reklamowe i obrazy zachwalające usługi czy towar,
  • citylight – stanowią niewielkich rozmiarów prostokąty, na których wyświetlana jest treść reklamy podświetlonej od spodu, widoczne są zatem przez całą dobę; umieszczane często w tunelach, na przystankach, w galeriach i wielu innych miejscach; ich koszt jest stosunkowo niewielki dlatego stale ich liczba przybywa,
  • reklama ambientowa – stanowiąca najnowsze rozwiązanie reklamy świetlnej i jak się zdaje najbliższe sztuce, a będąca obrazem 3D rzutowanym na określoną fakturę, np. budynku, gdzie przyjmuje wcześniej przewidziany kształt, nierzadko łącząc się w całość z elementami powierzchni,
  • infoscreeny – często ostatnio umieszczane ekrany emitujące reklamy świetlne statyczne i dynamiczne; szerokie możliwości miejsc, w których mogą być montowane (np. poczekalnie) oraz tanie koszty przyczyniają się do ich dużej popularności wśród klientów firm reklamowych,
  • digital signage – co stanowi nowoczesne rozwiązanie będące właściwie symfonią światła, w której reklamy są sterowane przez inteligentny system komputerowy; zazwyczaj umieszczane na ulicach dużych miast,
  • a także billboardy – które nie tyle są reklamami świetlnymi, lecz najczęściej są podświetlane całą dobę i ze światła korzystają w sposób podobny do chociażby systemu citylight.

Polecamy również artykuł „Prezentery podświetlane LED w wersji Exclusive”

Sztuka a komercja

Reklama rości sobie prawo do uznania jej za formę sztuki. Nie w każdym przypadku jednak można ją za takową uznać, a czasem można też nie zauważyć czegoś wyjątkowego wśród sztampowych świateł. Wynika to częściowo ze zrozumienia jej roli i wartości dla handlu, co zwrotnie sprawia, że reklam pojawia się coraz więcej. By uświadomić sobie w pełni ten fakt można sobie wyobrazić Tokyo oświetlone w nocy tysiącem reklam. Wśród tego blasku trudno jest zauważyć sztukę, nawet jeśli jest ona tam z pewnością obecna.

Na ocenę tego, czy reklama jest sztuką często zatem wpływa jej otoczenie. O tym wiedzą specjaliści z zakresu reklamy i zwykle starają się dostosować ja do znanego otoczenia. Być może jednak w tym momencie reklama świetlna przestaje aspirować do miana sztuki, bowiem musi się odnaleźć wśród tysiąca sióstr i braci, którzy mienią się oślepiającym światłem. Musi być zauważalna, taka jej rola. Czasem więc i sztuka musi „krzyczeć” niekoniecznie w kolorach wysublimowanego piękna, sprowadzając swoją wartość do głównego celu, w jakim została stworzona.