Lotnicze Pogotowie Ratunkowe ma swoje jednostki w całej Polsce, a prawidłowe ich wyposażenie jest niezbędne zwłaszcza podczas akcji, w których każda chwila może być na wagę złota. Modernizacja gdańskiej jednostki ze środków unijnych pozwoliła osiągnąć zamierzony cel w postaci nowoczesnego obiektu o powierzchni całkowitej niemal 700 m2 oraz z dogodnymi warunkami do pracy i odpoczynku.
Projekt z wymiernymi korzyściami – zdrowie i życie pod dobrą opieką
„Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego” – pod taką nazwą projekt został zgłoszony, rozpatrzony pozytywnie, a następnie wdrożony za środki, których 85% stanowiły unijne dotacje. Zmiany w Gdańsku objęły:
- budowę profesjonalnej bazy śmigłowcowej – wcześniej samoloty LPR dzieliły hangar z samolotami i helikopterami innych służb, o mogło utrudniać swobodne z niej korzystanie, zwłaszcza w sytuacjach wymagających natychmiastowego wylotu,
- budowę zaplecza socjalno-operacyjnego dla załogi – rozkład pomieszczeń oraz odległości między nimi zostały zaprojektowane zgodnie z oczekiwaniami stacji Lotniczego Pogotowia Ratunkowego dla usprawnienia codziennych czynności,
- dostosowanie warunków zewnętrznych – płyta z całodobowym systemem oświetleniowym, na której śmigłowiec ląduje i odbywa postój, jest w pobliżu stacji paliw, dlatego można szybko uzupełnić zbiornik paliwa, aby pewnie dolecieć do kolejnej akcji.
Włączenie Gdańska do ogólnopolskiego projektu LPR sprawiło, że jako jedno z kilkunastu miast spełniało wymogi unijne i mogło skorzystać z udoskonalenia tego, co się wiąże bezpośrednio z pracą ratowników. Całość mieści się w Porcie Lotniczym Gdańsk i jak pokazuje praktyka, jest to optymalna lokalizacja.
Również zmiany wizerunkowe w skali Europy
Na portalu Funduszy Europejskich zamieszcza została informacja, że polskie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest obecnie w ścisłej europejskiej czołówce ze względu na standard wyposażenia oraz spójność wizualną poszczególnych jednostek. Ten wysoki standard ma przełożenie na czas reakcji w poszczególnych sytuacjach. Samolot, który wraca z określonego zadania, ma teraz znacznie lepsze warunki aby przygotować się do kolejnej misji.
Łącznie 17 baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Polsce wyposażonych w śmigłowiec Eurocopter EC 135 to imponujący wynik. Ważne jest także nowoczesne wyposażenie maszyn. Na pokładzie każdego helikoptera znajduje się sprzęt potrzebny często do udzielenia fachowej pomocy w trakcie lotu lub po wylądowaniu.
Śmigłowiec przez całą dobę, czyli szybkość i odpowiedzialność
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe w Gdańsku to jedna z czterech całodobowych stacji w Polsce. Śmigłowiec, który ma odpowiednie warunki hangarowe, jest zawsze gotowy do akcji, nienarażony na wilgoć oraz na inne niekorzystne warunki atmosferyczne w czasie postoju. Usprawniło to znacznie również nocne wyloty, a tym samym pracę lekarzy, pilotów i ratowników medycznych, latających na ratunek najbardziej potrzebującym.