Jeśli Twoje poszukiwanie pracy trwa już kilka miesięcy, to znak, że być może w swoim działaniu popełniasz błędy. Mogą one dotyczyć dokumentów aplikacyjnych lub rozmowy o pracę, ale nie tylko. Praktyka potwierdza, że skuteczne szukanie pracy to nie przypadek tylko umiejętność. Poznaj listę najczęstszych potknięć i wyeliminuj je, a być może Twoja skuteczność w szukaniu pracy się poprawi i hasło „Nie mogę znaleźć pracy” przejdzie do historii.
Dlaczego nie mogę znaleźć pracy, czyli na co warto zwrócić uwagę
Rozpoczęcie poszukiwań niesie w sobie duży potencjał, który należy dobrze wykorzystać. Odpowiednio przygotowane dokumenty oraz zainteresowanie przyszłym potencjalnym pracodawcą przynajmniej częściowo usprawnia poszukiwania, a analiza niedociągnięć pozwoli Ci odpowiedzieć na zadane sobie pytanie: dlaczego nie mogę znaleźć pracy?
1. Nieadekwatne CV
Pisaliśmy o tym kilkakrotnie. To główny winowajca braku zainteresowania ze strony pracodawców. Kandydaci, chcąc sobie ułatwić wysyłanie aplikacji, korzystają z jednego wzoru CV. Może się okazać, że zabraknie w nim słów kluczowych ujętych w danej ofercie pracy. W ten sposób nawet jeśli posiadasz wymaganą umiejętność lub doświadczenie w podobnych obowiązkach, pracodawca się o tym nie dowie.
2. Niedołączanie listu motywacyjnego mimo wymogu
Tworzenie listu motywacyjnego wymaga dodatkowego działania, na które nie każdy kandydat ma ochotę. O ile pracodawca nie zaznacza, że prosi o kompletną aplikację, brak listu nie będzie problemem. W przeciwnym przypadku wysyłanie samego CV jest stratą czasu.
3. Nieprawdziwe informacje w aplikacji
Kandydaci często podają umiejętności, których nie posiadają lub wydłużają okresy zatrudnienia w poprzednich firmach. Tego typu zafałszowania prędzej czy później zostaną odkryte. Może do tego dojść już na etapie weryfikacji dokumentów. Jeśli np. posiadasz profil zawodowy w wybranych mediach społecznościowych, który zawiera inne dane, narażasz się na regularny brak zainteresowania pracodawców.
4. Niewiedza na temat firmy i stanowiska
Pisaliśmy o tym w poradach dotyczących szybkiego znalezienia pracy. Podczas rozmów kwalifikacyjnych pytanie o znajomość firmy jest jednym z bardziej popularnych. Brak odpowiedzi będzie dowodził braku przygotowania i ogólnego braku zaangażowania. To samo dotyczy rozmowy o obowiązkach ujętych w CV. Niedopuszczalne jest przyznanie się do tego, że nie pamiętasz oferty i nie możesz się ustosunkować do wymagań.
5. Desperackie zachowanie podczas spotkania
Spotkanie z pracodawcą to duży stres. Jeśli dodatkowo bardzo Ci zależy, by jak najszybciej znaleźć jakąkolwiek pracę, może się zdarzyć, że Twoja wypowiedź nie będzie do końca przemyślana. W takiej sytuacji z ust kandydata może paść nerwowe stwierdzenie: Naprawdę bardzo chciałbym pracować dla Państwa! Tego typu zdanie może zepsuć dobre wrażenie, które zrobiło Twoje CV. Opanuj więc nerwy i staraj się mówić to, co mogłoby przekonać Ciebie podczas poszukiwania pracowników.
6. Krytyczne wypowiedzi o poprzednim pracodawcy
Wyraz niezadowolenia na temat wcześniejszych pracodawców pojawia się najczęściej w odpowiedzi na pytanie o powód zmiany pracy. Tego typu szczere uwagi najbezpieczniej zachować dla siebie, gdyż dowodzą braku szacunku i lojalności, a szacunek i lojalność to jedne z ważnych cech, które są istotne u nowych pracowników.
7. Niewłaściwe treści w mediach społecznościowych
Polscy rekruterzy w ramach weryfikacji kandydatów, coraz częściej sprawdzają również ich profile w mediach społecznościowych. Jeśli krytykujesz tam poprzedniego pracodawcę lub zamieszczasz treści ogólnie przyjęte za obraźliwe, ryzykujesz brak odzewu na Twoją aplikację.
Jak zatem uniknąć najczęściej popełnianych błędów przy szukaniu pracy?
Opisana lista nie wyczerpuje problemu. Inwencja kandydatów jest tu wbrew pozorom duża. Zdjęcie z wakacji w CV to zaledwie wierzchołek góry lodowej. Wystarczy natomiast odrobina kultury i wiedzy by uniknąć najczęściej popełnianych błędów przy szukaniu pracy oraz zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.