Kto powinien prowadzić pełną księgowość

Home/Biznes Firma/Księgowość/Kto powinien prowadzić pełną księgowość

Prowadzeniem pełnej księgowości firmy powinna zająć się osoba odpowiednio do tego przygotowana i doświadczona. To bardzo odpowiedzialne zadanie, dlatego też najlepiej jest skorzystać z usług specjalisty – księgowej z biura rachunkowego, która zna się doskonale na tym, co robi. Jaki powinien być pracownik administrujący pełną księgowość przedsiębiorstwa i co leży w zakresie jego obowiązków?

Cechy dobrego księgowego

Nie powinniśmy powierzać prowadzenia pełnej księgowości firmy osobie, która nie jest odpowiednio przygotowana i przeszkolona w tym obszarze, ponieważ najmniejsze nawet błędy czy nieprawidłowości mogą skutkować problemami z urzędem skarbowym i koniecznością poniesienia za nie prawnej odpowiedzialności. Jeśli nasze wykształcenie i doświadczenie jest niewystarczające, byśmy mogli sami zająć się prowadzeniem księgowości, warto poszukać profesjonalisty w tej materii.

Biura rachunkowe, które zajmują się prowadzeniem pełnej i uproszczonej księgowości, zatrudniają pracowników, którzy posiadają:

  • wyższe wykształcenie z zakresu prawa lub ekonomii,
  • doświadczenie w prowadzeniu działalności rachunkowej i księgowej,
  • uprawnienia w postaci certyfikatu Ministra Finansów,
  • zaplecze metodyczne (odpowiednio regularnie odbywane szkolenia, uaktualniające wiedzę i umiejętności w zakresie najnowszych regulacji prawnych),
  • cechy osobowości, które są w tym zawodzie niezbędne (odpowiedzialność, rzetelność, sumienność, skrupulatność).

Dokumenty rachunkowe przedsiębiorstwa powinny być sporządzane dokładnie, starannie, systematycznie oraz zgodnie z obowiązującymi regulacjami i normami. Profesjonalni księgowi gwarantują kompetentne i solidne wykonywanie wszystkich czynności, wynikających z prowadzenia pełnej księgowości firmy.

Usługi świadczone w ramach pełnej księgowości

Przedsiębiorstwa, których przychody za poprzedni rok obrotowy przekroczyły 1 200 000 euro, są prawnie zobowiązane do prowadzenia księgowości pełnej. W jej ramach prowadzi się księgi rachunkowe, w których sporządzane są, gromadzone i archiwizowane dokumenty dotyczące:

Bilans księgowości biurowej

  • ewidencji rachunkowych,
  • bilansów i rejestrów VAT,
  • składek podatkowych,
  • rozliczeń pracowników i właścicieli,
  • sprawozdań i raportów finansowych,
  • polityki rachunkowej przedsiębiorstwa,
  • firmowego planu kont,
  • ewidencji środków trwałych i wyposażenia.

Nowoczesne biura księgowe nie tylko systematyzują, ale organizują i realizują te wszystkie działania w imieniu przedsiębiorstwa. Korzystanie z takich kompleksowych usług zdejmuje z właścicieli odpowiedzialność za prowadzenie rozliczeń firmy i prowadzenia innej dokumentacji, która wymaga profesjonalnego podejścia i ugruntowanej wiedzy z zakresu prawa i ekonomii.

Odpowiedzialność za biznes

Na osobie zajmującej się sporządzaniem księgowości pełnej danej firmy spoczywa ogromna odpowiedzialność. Od jej kompetencji i rzetelności w wykonywaniu swoich obowiązków zależy funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. Warto zatem poświęcić czas i uwagę na wybór księgowego, któremu bez obaw będziemy mogli zaufać i powierzyć sprawy rachunkowe zarządzanego przez nas biznesu.