Zwiększenie mocy silnika a zużycie paliwa

Home/Motoryzacja/Chip tuning/Zwiększenie mocy silnika a zużycie paliwa

Na temat zużycia paliwa po zwiększeniu mocy silnika w samochodzie krążą sprzeczne opinie. W jednych twierdzi się, że spalanie ulega zwiększeniu, w innych wręcz przeciwnie, iż zostaje zredukowane. Należy przyjrzeć się faktom i określić ewentualne czynniki, które wpływają na różnice w zakresie spalania w autach, w których zwiększenie mocy silnika osiągnięto dzięki elektronicznemu chipowaniu. Poniżej podsumowane zostaną dwie zmienne: rodzaj silnika oraz metoda tunningu.

Zwiększenie mocy silnika a spalanie paliwa w zależności od silnika

Istnieje swojego rodzaju chip tuning, który nie jest ukierunkowany na zwiększenie mocy silnika, a właśnie na zmniejszenie spalania paliwa. Jest to tzw. ecotuning. Zmiany w nim dotyczą przeprogramowania silnika na inny rodzaj paliwa – z 91-oktanowego na 95-oktanowe, co w pewnym stopniu niweluje wprowadzane przez producentów samochodów ograniczenia w zakresie „przedawkowania paliwa” oraz opóźnienia zapłonu w silniku. Dodatkowo dotyczą przeprogramowania dawek paliwa i recyrkulacji spalin, a także dostosowania spalania do warunków zimowych, gdyż zużycie paliwa rośnie wówczas w silnikach o dużej pojemności skokowej. Nie wnikając tym razem głębiej w technologiczne aspekty chipowania, należy wskazać, do jakich efektów zmiany te prowadzą w różnego rodzaju silnikach. I tak:

  • zwiększenie mocy silnika poprzez eco-chipowanie w małych wolnossących silnikach benzynowych (1.2, 1.4, 1.6 i 1.8) montowanych np. w Fordach Focusach, Oplach Corsa, Seatach Ibiza i innych, prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa w granicach 10%, jest to jednak uzależnione od wielu czynników,
  • w większych silnikach benzynowych, montowanych w Mercedesach C, Audi 6 i podobnych, spalanie paliwa jest w pewnym stopniu uzależnione od pory roku (zimą jest większe), natomiast całorocznie chip tuning prowadzi do oszczędności spalania w zakresie od 2% do 7 %,
  • zwiększanie mocy silnika w dieslach jest w dużym stopniu uzależnione od rodzaju silnika i masy pojazdu (są to zwykle cięższe samochody) i jego efekty są mniej spektakularne; zazwyczaj redukcja spalania wynosi średnio od 0.3 do 0.5 litra na 100 km – przy czym im większy silnik tym większa redukcja.

Więcej o poprawie osiągów silnika w sowim aucie dowiedzieć się można z bloga

Zwiększenie mocy silnika a spalanie paliwa zależnie od metody tunningu

Wśród metod chipowania samochodów wymienić należy przeprogramowanie mapy silnika oraz wpływanie na jego pracę za pomocą zewnętrznego „powerboxu”. Przeprogramowanie silnika obejmuje również wymieniony ecotuning. Zależnie od zastosowania każdej z tych metod, przynoszą one nieco odmienne rezultaty:

  • w przypadku ecotuningu generalnie szacuje się, iż prowadzi on do oszczędzania paliwa – w zależności od rodzaju silnika, wagi pojazdu, stylu jazdy, a także rodzaju użytkowania – w przedziale od 0.8 do 6 litrów paliwa na 100 przejechanych kilometrów (dane obejmujące również duże silniki czterolitrowe),
  • „tradycyjny” chip tuning ukierunkowany na zwiększenie mocy silnika prowadzi do niewielkiej oszczędności paliwa, lecz nie w każdym przypadku – należy pamiętać, iż w trakcie chipowania modeluje się dowolne parametry auta, zatem pojazd może być również, poza osiągami, tuningowany w kierunku zmian w spalaniu paliwa (każdy samochód należy w tym względzie traktować indywidualnie),
  • natomiast tunning z zastosowaniem powerboxa nie prowadzi do oszczędności paliwa; jest to metoda ściśle ukierunkowana na zwiększenie osiągów samochodu i zazwyczaj ma to miejsce właśnie kosztem zwiększonego zużycia paliwa, które waha się najczęściej od 0.5 do 1 litra na 100/km.

W chip tuningowaniu pamiętać należy, iż zwiększenie mocy silnika odbywa się zazwyczaj kosztem spalania paliwa (z pewnymi wyjątkami, zależnie od rodzaju jazdy, typu samochodu oraz procesu tuningu). Zatem tuningowaniu auta w celu zmniejszenia spalania paliwa prowadzącego do optymalnych efektów zazwyczaj nie towarzyszy zwiększenie mocy silnika. W związku z tym tylko ecotuning jest sposobem chipowania silnika, który ukierunkowany jest na ekonomiczne użytkowanie samochodu.