Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Zakład Budżetowy w Łomży znacznie wzbogaciło swój tabor za sprawą dotacji unijnych otrzymanych w 2010 roku. Projekt „Rozwój systemu transportowego Łomży i okolic – etap II” zaowocował zakupem 22 nowoczesnych autobusów marki Scania. Poprawiło to znacznie swobodę korzystania z komunikacji miejskiej, zwiększyło sieć połączeń autobusowych, a przede wszystkim wpłynęło pozytywnie na komfort podróżnych. W ramach tego samego przedsięwzięcia zostały do poziomu Scanii dostosowane, będące już wtedy w użytku, autobusy marki Volvo. 10 lat w Unii to jednocześnie 45-lecie łomżyńskiego taboru, więc okazja do świętowania była podwójna.
Ewolucja MPK Łomża do dnia dzisiejszego
Zaczęło się od 5 autobusów marki San, tak zwanych „czerwoniaków”, które 15 lipca 1969 roku wyjechały na ulice miasta. Przedsiębiorstwo uruchomiło na początek tylko 2 linie autobusowe, bez autobusów podmiejskich. Było to mimo wszystko duże ułatwienie komunikacyjne, a z czasem pojazdów komunikacji miejskiej przybywało, tak jak przybywało nowych osiedli oraz ulic. W międzyczasie kupowane były coraz bardziej nowoczesne autobusy i tendencja utrzymywała się nieustannie. Otrzymane w 2010 roku dotacje unijne pozwoliły na radykalne przeorganizowanie taboru, wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań na szeroką skalę. Innowacyjne pojazdy taboru MPK to teraz w Łomży standard.
Działanie łomżyńskiego MPK to:
- ponad 4 miliony pasażerów rocznie,
- 113 przystanków autobusowych
- 17 linii, w tym 4 kończące się poza granicami miasta,
- nowoczesny tabor – między innymi autobusy Scania CN280UB oraz Volvo 7000 i 7700.
Podczas Dni Otwartych w 2014 można było zobaczyć niektóre współczesne autobusy oraz zabytkowe modele, a także poznać historię związaną z powstaniem i funkcjonowaniem Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Łomży. Przedsiębiorstwo jako dawny beneficjent dofinansowania unijnego, każdego roku prezentuje swoje autobusy w ramach majowych obchodów rocznic przystąpienia Polski do struktur unijnych. Tradycja organizowania Dni Otwartych jest tutaj kontynuowana.
Zielona energia w MPKZB ma również duże znaczenie
Autobusy, które nie szkodzą środowisku ani człowiekowi są już od dawna dostępne na rynku, a jeden z nich testowany był w Łomży w 2015 roku. Nowoczesny Solaris electric 8.9 to pojazd elektryczny, którego baterie mają pojemności 160 kWh, a jedno ładowanie wystarczy do przejechania 160 km. Takie wzbogacenie gamy autobusów miejskich wymaga odpowiednich nakładów finansowych, dlatego w 2015 roku dyrektor MPK Łomża zapowiedział, że będzie się starał o dotację unijną na ten cel.
Elektryczne wydanie Solarisów wymaga odpowiednio częstego ładowania, natomiast proces ten jest zapewniany podczas:
- nocnego postoju w zajezdni,
- czasowego postoju na pętli,
- hamowania w trakcie jazdy.
Ekologiczne odzyskiwanie energii to także niższe koszty eksploatacji autobusów, dlatego modele elektryczne cieszą się dużym zainteresowaniem i są często wybierane jako modele flagowe poszczególnych taborów. Barierą są często jednak koszty, ponieważ koszt zakupu takiego autobusu może wynosić nawet 1,6 miliona złotych, stąd szansa w kolejnej transzy dotacji unijnych. Dyrektor MPK chciałby docelowo wzbogacić ofertę komunikacyjną o 5 nowoczesnych Solarisów i tym przypadku także chciałby mieć szansę na kolejne dofinansowanie z funduszy unijnych.
Komunikacja miejska w Łomży zawsze w stronę pasażera
Sprawne działanie autobusów, wytrzymałość autobusów nawet podczas jazdy z niewielkimi jedynie przerwami oraz chęć inwestowania w jeszcze bardziej nowoczesne modele sprawiają, że MKPZB w Łomży staje się coraz lepszym i efektywniejszym środkiem przemieszczania się po miejskich i podmiejskich drogach. Przyszłe inwestycje mogą być również dofinansowane prze UE, gdy zostaną spełnione określone warunki. W przypadku autobusów pro-eko jest to jedna z istotnych wytycznych.