Zwiększenie mocy silnika obejmuje ingerencję mechaniczną lub elektroniczną. W niniejszym artykule omówimy tę pierwszą, coraz bardziej popularną, a znaną pod nazwą chipowania silnika.
Zwiększenie mocy silnika poprzez chipowanie związane jest z pewnymi możliwościami, które wynikają z pozostawianego przez producentów samochodów w silnikach zaplecza mocy niewykorzystywanego w ich codziennej pracy. Daje to opcję elektronicznej ingerencji w pracę silnika i przeprogramowania go, dzięki czemu uzyskuje się jego zwiększoną moc i wydajność.
Zazwyczaj elektroniczne zwiększenie mocy silnika jest dla niego bezpieczne, gdyż proces modyfikacji podlega całkowitej kontroli komputerowej, jego efekty są dowolne – zależne od życzenia właściciela pojazdu, a tym samym w pełni przewidywalne.
Na czym polega zwiększenie mocy silnika?
Generalnie zwiększenie mocy silnika przeprowadza się dwiema drogami – albo modyfikuje się istniejący w komputerze silnika program sterujący, albo stosuje się dodatkowy moduł zewnętrzny, tzw. „powerbox”.
W pierwszym przypadku – elektronicznej ingerencji w mapę silnika, rozebrany moduł sterujący przeprogramowuje się w „warunkach laboratoryjnych”, acz najczęściej przeprowadza się cały proces po podłączeniu się do gniazda diagnostycznego OBD (On – Board Diagnostics) w silniku (w autach wyprodukowanych po 2000 roku). Chipowanie w tym przypadku polega na odczytaniu oprogramowania silnika samochodu z EPROM-u (chip sterujący), modyfikacji znajdujących się na nim danych, wgraniu ich na nowy chip i zainstalowanie go w silniku w miejscu oryginalnego. Istotne w tego typu zwiększaniu mocy silnika jest to, iż uprzednie odczytanie jego ustawień fabrycznych pozwala w dowolnej chwili do nich powrócić.
Natomiast ingerując w pracę silnika z zastosowaniem „powerboxu” zyskuje się nieco odmienne efekty, które cechuje większe zużycie paliwa, aczkolwiek koszty chipowania są w tym wypadku niższe. Powerbox umieszcza się między pompą wtryskową, zespołem pompowtryskiwaczy lub zaworem sterującym, a komputerem silnika. Dokonuje się dzięki niej zmian w zakresie sygnałów sterujących, co przekłada się na zwiększenie dawki paliwa. Istotą tego typu tuningu jest wykorzystanie znajdującej się w komorach spalania nadwyżki powietrza właśnie na rzecz owej nadwyżki paliwa, które może zostać dodatkowo spalone, zwiększając osiągi silnika.
Jakie są zalety zwiększenia mocy silnika?
Zwiększenie parametrów mocy silnika i jego momentu obrotowego, bez względu na zastosowaną metodę, to główne cele chipowania silnika. Osiąga się dzięki temu następujące korzyści:
- Formalnie zwiększa się ilość koni mechanicznych, nawet o kilkadziesiąt, co znacząco zmienia osiągi pojazdu.
- Dzięki powyższemu dużym zmianom ulega dynamika jazdy, silnik szybciej reaguje na regulowane przez pedał gazu zmiany pracy.
- Zwiększa się ogólna kontrola nad pojazdem przekładająca się na komfort prowadzenia. Poprawie ulegają zwrotność i przyśpieszenie. Wyprzedzanie staje się bezpieczniejsze.
- Zależnie od celu chipowania i jego rodzaju, redukcji może ulec ilość spalanego paliwa.
Samochód może być obciążany w większym stopniu niż był wcześniej. Jazda z pełną liczbą pasażerów nie będzie znacząco wpływać na mobilność auta, pokonywanie wzniesień przy obciążeniu naczepą nie będzie już frustrować, a utknięcie na bezdrożach, w piasku czy śniegu stanie się mniej prawdopodobne.
Wybór metody zwiększenia mocy silnika zależy od oprogramowania zamontowanego w aucie, jego modelu oraz rocznika. Ingerencja w elektronikę auta zawsze niesie ze sobą pewnego rodzaju ryzyko, zazwyczaj długoterminowe, związane z przyśpieszonym zużyciem samochodu. Dlatego też tak poważnych zmian należy dokonywać tylko w wyspecjalizowanych serwisach oraz po uprzedniej, bardzo dokładnej, diagnostyce pojazdu.