Chipowanie silnika i płynące stąd korzyści

Home/Motoryzacja/Chip tuning/Chipowanie silnika i płynące stąd korzyści

Chip tuning auta to popularne w ostatnich latach podnoszenie wydolności i mocy silnika poprzez ingerencję w fabryczne oprogramowanie komputerowe sterujące jego pracą. Chipowanie silnika nie dotyczy jednej zmiany, lecz zazwyczaj wielu, w zakresie różnych podzespołów auta i zawsze ukierunkowanych na określony cel, którego efekty są z góry przewidziane. Nie istnieją tutaj ani pomyłki, ani niespodzianki. Proces tuningu odbywa się z zastosowaniem komputerów i jest w pełni kontrolowany, a jego efekty przewidywalne.

Z chip tuningiem wiążą się jednak pewne ograniczenia. Nie zaleca się tuningowania starych aut, a także posiadających duży przebieg na liczniku (dotyczy to zużycia innych komponentów współpracujących z silnikiem), a także uszkodzonych, aczkolwiek niewykluczone jest tuningowanie samochodów po ich naprawieniu. W tym celu przeprowadza się rutynowo testy na hamowni podwoziowej, które wskazują wszystkie usterki samochodu. Jeśli takowe istnieją, po ich usunięciu ponownie przeprowadza się test kwalifikujący na hamowni i jeśli wyniki są pomyślne, auto można stuningować.

Chipowanie silnika i jego efekty

Podnoszenie parametrów mocy silnika i jego momentu obrotowego to główne cele chipowania silnika. Osiąga się dzięki temu kilka korzyści:

  • zwiększa się zwrotność auta i łatwość jego prowadzenia,
  • poprawie ulega dynamika jazdy, na którą składa się szybkość reakcji silnika na wciśnięcie pedału gazu, co przekłada się m.in. na bezpieczniejsze wyprzedzanie,
  • w specjalnym chipowaniu tzw. ecotuningu zyskuje się relatywną oszczędność spalanego paliwa,
  • a jazda po bezdrożach z pewnością w mniejszym stopniu zagrażać będzie utknięciem czy trudnością w przedostaniu się do wysoko położonego celu.

silnik po chiptuningu

Jednak nie we wszystkich autach elektroniczne tuningowanie ma sens. Chipowanie silnika jest go pozbawione w przypadku niektórych jednostek, np. w seryjnych silnikach benzynowych wolnossących, gdyż nowe osiągi jakie można zyskać zamykają się w nieprzekraczalnej wartości od 3% do 5%. Wydaje się, iż wartości te byłyby najzwyklej nieodczuwalne w większości aut, a ich brak wzrastałby proporcjonalnie do wagi samochodu.

Aczkolwiek w tym miejscu należy dodać, iż chipowanie silnika umożliwia podniesienie jego osiągów, w bezpiecznym zakresie, do wartości 20-25%. W takim wypadku duże i ciężkie samochody w zdecydowanym stopniu ujawnią różnice w prowadzeniu, a małe i lekkie mogą zacząć dostarczać w trakcie jazdy zupełnie nowych wrażeń.

Czy chip tuning niesie ze sobą jakieś zagrożenia dla auta?

Chipowanie silnika niesie ze sobą pewne zagrożenie, a jest ono ściśle związane z tym, iż każdy pojazd jest zintegrowaną całością. Fakt, iż producenci samochodów pozostawiają w silnikach pewien „zamknięty” zakres mocy, który można dzięki chipowaniu uwolnić, każe jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w tym samym czasie nie tuningujemy innych elementów auta.

Problem jaki się z tym wiąże wynika z faktu umiejscawiania przez producentów aut materiałów dodatkowych o różnej wytrzymałości. I zazwyczaj jest tak, iż do samochodów o niewielkim silniku montuje się inne komponenty mechaniczne, niż do tych o dużej mocy silnika, niejako prognozując ich większe zużycie przez wytężoną pracę mocnego silnika, która wymaga użycia bardziej wytrzymałych podzespołów.

Chip tuning auta w zakresie unikania problemów, jakie może rodzić, sprowadza się więc do bardzo przemyślanego podnoszenia osiągów samochodu, biorącego pod uwagę jego pierwotne możliwości oraz przeznaczenie, jakiemu w zamyśle producenta miał służyć.

10 lutego 2017|